Vacature: Voorlezer voor de VoorleesExpress (vrijwilliger)

De VoorleesExpress in Woudenberg is een project van de Bibliotheek Eemland dat uitgevoerd kan worden met steun van de gemeente. Het doel van de VoorleesExpress is dat kinderen met een taalachterstand extra aandacht krijgen. Hiervoor komt een vrijwilliger een half jaar lang bij een gezin thuis om voor te lezen en taalspelletjes te doen. Samen met de ouders wordt ernaar gestreefd dat taal en leesplezier een vaste plek in het gezin krijgen.

Heb jij een open houding en wil je graag kinderen en hun ouders wat leren? Ben je nieuwsgierig naar andere gezinsculturen en weet je je hierin passend op te stellen? Heb je affiniteit met het stimuleren van taalontwikkeling? Dan is de VoorleesExpress op zoek naar jou!

Als voorlezer ga je twintig weken langs bij een gezin in de buurt. Je doet dit één keer per week op een vaste middag of avond. De ouders hebben zich vrijwillig aangemeld en zijn gemotiveerd, maar hebben zelf moeite om hun kinderen te stimuleren in de taalontwikkeling. Je gaat het kind/de kinderen voorlezen, maar ook breder kijken op welke manier kinderen thuis meer gestimuleerd worden in taal. Daarbij ben je een coach voor de ouders, en streef je ernaar dat zij zelf blijvend hun kinderen meer stimuleren in de taalontwikkeling. Je zoekt samen naar de mogelijkheden en kansen in dit specifieke gezin. Je krijgt als voorlezer een training van de VoorleesExpress.

Meld je aan via https://voorleesexpress.nl/locatie/eemland