Blikopeners

Blikopeners is een reeks lezingen die maandelijks plaatsvindt in de Bibliotheek Leusden, Baarn en Bunschoten. De spreker komt uit de regio of er wordt over een lokaal thema verteld.

• vr 19 apr Blikopeners - Over leven in het wild. Door Martine van Zijll Langhout Bekijk details

Van 10:30 tot 12:00 | de Bibliotheek Baarn

Martine van Zijll Langhout is dierenarts en woonde voor haar werk met gorilla’s, leeuwen en olifanten jarenlang in de wildernis. Zij leefde daar zelf als wild dier. Sindsdien heeft zij een andere kijk op het leven en de wereld om ons heen, ook in Baarn. Martine schreef een boek over haar belevenissen en de levenslessen die zij uit de wildernis haalde. Zij vertelt hierover tijdens Blikopeners.

• di 23 apr Blikopeners - Zijn wie je bent. Door Jannita Koelewijn Bekijk details

Van 10:00 tot 11:30 | de Bibliotheek Bunschoten

Voor de meeste mensen is gezondheid een groot goed. 'Als ik maar gezond ben'. Maar wat is gezondheid eigenlijk? Vaak blijven we steken op gezond eten en meer bewegen. Uiteraard zijn dat belangrijke factoren, maar gezondheid is meer dat dan. Jannita Koelewijn (ESTA Health) vertelt in Blikopeners over een holistische kijk op gezondheid. Dat wil zeggen dat we kijken naar alle factoren die gezondheid beïnvloeden. Bewustwording en aandacht zijn hierin sleutelwoorden.

• do 25 apr Blikopeners - Leusden en Neuengamme. Door Arry Voorsmit Bekijk details

Van 11:30 tot 13:00 | de Bibliotheek Leusden

Aan het einde van de oorlog zijn ongeveer 37 inwoners van Leusden, Stoutenburg en Achterveld, voornamelijk verzetsmensen uit de gemeente, opgepakt en getransporteerd. Deze mannen, die bij de razzia in Putten op 1 oktober 1944 werden opgepakt, zijn in Neuengamme terecht gekomen. Tijdens Blikopeners komt Arry Voorsmit vertellen over deze gebeurtenissen en over de documentaire die Stichting Verhalen uit de Vuurlinie hierover maakt.