Educatieve Escaperoom van de Bibliotheek Eemland sluit haar deuren

Gepubliceerd op: 2 november 2023 11:55

Bijna 6 jaar lang was de Educatieve Escaperoom van het Medialab van de Bibliotheek Eemland een begrip in Amersfoort en omstreken. Meer dan 10.000 leerlingen van het primair en voortgezet onderwijs bezochten de escaperoom en deden een poging om te ontsnappen. Ondertussen leerden ze meer over 21e-eeuwse vaardigheden, digitale geletterdheid en digitaal burgerschap. Omdat de Bibliotheek Eemland zich na al die jaren op nieuwe programma’s wil richten, ontsnapt op donderdag 2 november de laatste klas uit de escaperoom.

Het begrip 'escaperoom' was in de tijd dat de escaperoom van de Bibliotheek Eemland de deuren opende een enorm fenomeen: in rap tempo schoten escaperooms als paddenstoelen uit de grond door heel Nederland. Vanwege het nieuwe, spannende, uitdagende en interactieve karakter van een escaperoom, was het voor het Medialab een interessante vorm om het educatieaanbod van de Bibliotheek Eemland op een creatieve manier vorm te geven. Daarmee was de Educatieve Escaperoom de allereerste escaperoom in Nederland, misschien zelf wel ter wereld, die speciaal werd ontwikkeld voor schoolklassen.

Veel scholen wisten de afgelopen jaren de escaperoom te vinden. De klassen die de escaperoom bezochten kwamen zowel van de basisschool (300 klassen) als de middelbare school (123 klassen). De meeste klassen kwamen uit de gemeente Amersfoort (324), maar ook klassen uit Leusden (31), Woudenberg, (19), Bunschoten (19), Baarn (2) en zelfs buiten onze regio (28) wisten hun weg naar (en uit) de escaperoom te vinden.

Marleen Geluk van het Medialab over de escaperoom: “Toen ik in maart 2018 werd aangenomen om de Educatieve Escaperoom van de Bibliotheek te gaan runnen, had ik nooit verwacht dat ik zou beginnen aan een project waarbij ik uiteindelijk meer dan 10.000 leerlingen mocht 'opsluiten'. Ik weet niet wie er iedere keer blijer was: de klas; die onder schooltijd een toffe escaperoom mochten gaan doen (zónder juf of meester!), of de leerkrachten; die zodra de deur dichtging met een grote glimlach op de bank kwamen zitten, wetende dat ze een uurtje verlost waren van klas.”

Leerdoelen

De eerste versie van de Educatieve Escaperoom werd gebouwd rondom 21e-eeuwse vaardigheden, zoals mediawijsheid, ICT-Basisvaardigheden, informatievaardigheden, en computational thinking. De leerlingen moesten bijvoorbeeld leren programmeren door met verschillende knoppen een vermist persoon door een doolhof te begeleiden, of allerlei verschillende soorten kabels op een bepaalde manier met elkaar verbinden om zo een belangrijke boodschap in beeld te krijgen waarmee ze weer een andere puzzel konden oplossen.

In de laatste versie van de Educatieve Escaperoom lag de focus op de leerdoelen digitale geletterdheid en digitaal burgerschap. Deze leerdoelen zitten wederom verweven door alle puzzels, maar nu ook door het verhaal dat de rode draad vormt door de escaperoom heen. Zo kregen leerlingen te maken met een hacker die dreigde al hun privégegevens op het internet te gooien, als ze niet op tijd de puzzels zouden oplossen.

Vernieuwd aanbod

Doordat escaperooms een vanzelfsprekend begrip zijn geworden, zag de Educatieve Escaperooms de bezoekerscijfers dalen en is het tijd geworden om te vernieuwen en nieuwe ideeën te ontwikkelen waarmee het Medialab leerlingen weer enthousiast kan maken voor thema's als digitale geletterdheid en digitaal burgerschap.

Het vernieuwde aanbod van de Bibliotheek Eemland staat vol met nieuwe lesprogramma's rondom onder andere nepnieuws, leren programmeren, A.I. en digitale omgangsvormen. Ook is de bibliotheek bezig met het realiseren van een fysieke makerspace van het Medialab in het Eemhuis én zijn er toffe workshops en lesprogramma's rondom het medium 'podcast' in ontwikkeling.