De Bibliotheek Eemland heeft kwaliteit op orde!

Gepubliceerd op: 24 april 2024 15:30

De Bibliotheek Eemland heeft opnieuw een officieel kwaliteitscertificaat ontvangen van de Certificeringsorganisatie Bibliotheekwerk, Cultuur en Taal (CBCT). Hiermee voldoet de organisatie aan belangrijke kwaliteitsnormen die gelden voor bibliotheek- en cultuurorganisaties.

De Bibliotheek Eemland scoorde op veel onderwerpen positief. Een belangrijk onderdeel van de toetsing is het maatschappelijke effect en de toekomstbestendigheid. Met het certificaat heeft de Bibliotheek Eemland de bevestiging gekregen dat de organisatie, functies en diensten, op een juiste manier uitgevoerd worden en dat aan alle kwaliteitsnormen wordt voldaan. Het certificaat is vier jaar geldig.

De organisatie is erg blij met de uitslag. Erno de Groot, directeur: “In het huidige toetsingskader is veel nadruk gelegd op impact, met name voor het educatieve aanbod (lezen) en de digitale vaardigheden. De actualiteit laat zien dat dit urgente maatschappelijke thema’s zijn waar fors op ingezet moet worden. De Bibliotheek Eemland is klaar voor deze uitdagende opdracht en laat ook zien dat haar inzet daadwerkelijk mensen helpt in het meedoen in de samenleving”.

Volgens de auditor van CBCT: “Er is een visie en strategie uitgedacht voor een moderne organisatie, die voldoet aan de wettelijke bibliotheektaken en die zicht ontwikkelt naar een educatieve-maatschappelijke bibliotheek. Het aanbod aan producten en diensten voldoet aan de lokale behoefte, aan de eisen van de WSOB en aan de prestatieafspraken met de gemeenten”.

De Certificeringsorganisatie Bibliotheekwerk, Cultuur en Taal (CBCT) toetst als onafhankelijke organisatie de kwaliteit van bibliotheek- en cultuurorganisaties en van programma’s en diensten voor geletterdheid.