Loes Dijkhuizen is de nieuwe voorleeskampioen van Eemland

Gepubliceerd op: 25 maart 2024 15:45

In een vol ICOON-theater werd vrijdagmiddag de voorleeskampioen van regio Eemland gekozen. Loes Dijkhuizen van basisschool het Talent uit Bunschoten-Spakenburg was de allerbeste en gaat door naar de finale van de provincie Utrecht. Daar vertegenwoordigt zij regio Eemland, en volgens juryvoorzitter Erno de Groot (directeur de Bibliotheek Eemland) maakt zij grote kans om de landelijke finale te bereiken en voorleeskampioen van het hele land te worden!

Het was een spannende middag in het ICOON. Leerlingen uit groep 7/8 van negen verschillende basisscholen hadden het geschopt tot de regiofinale van de Nationale Voorleeswedstrijd. Om zover te komen werden ze eerst kampioen van hun school en daarna overleefden ze een van de drie voorrondes in het Eemhuis waar in totaal 42 voorleeskampioenen aan meededen.
Het niveau van deze negen kandidaten lag dus enorm hoog! De jury, bestaande uit leesconsulent Anita Sindelka, ex-stadsdichter Nynke Geertsma en bibliotheekdirecteur Erno de Groot, had geen gemakkelijke taak. Maar uiteindelijk waren ze unaniem in hun keuze voor Loes Dijkhuizen: “een echte voorlezer, heel naturel, ze deed echt alles goed!”

Op maandag 22 april is de provinciale finale Utrecht, deze wordt gehouden in het Eemhuis.
Loes leest dan tegen zeven andere voorleeskampioenen uit de provincie, voor een plek in de landelijke finale! Haar hele klas mag haar komen aanmoedigen.

Alle voorrondes, de regiofinale Eemland en ook de provinciale finale Utrecht worden georganiseerd door de Bibliotheek Eemland.