Wat zijn 21st century skills?

Gepubliceerd op: 6 november 2023 09:00

Kinderen van nu groeien op in een wereld vol met computers, tablets, laptops en smartphones. Al deze apparaten zijn een belangrijk onderdeel van ons leven geworden. Om deel te nemen aan de maatschappij van de toekomst is het belangrijk dat je hier vaardig mee bent. Veel basisscholen en het Medialab van de Bibliotheek Eemland zetten daarom in op 21st century skills, maar wat zijn dat eigenlijk?

21st century skills, of op zijn Nederlands 21ste eeuwse vaardigheden, is een overkoepelende naam voor bepaalde competenties. Denk aan communiceren, digitale vaardigheden en mediawijsheid. Al deze vaardigheden zijn belangrijk in een wereld die snel verandert door technologie en digitalisering.

Alle 21ste-eeuwse vaardigheden op een rijtje:

• Samenwerken
  • Communiceren
  • Creativiteit
  • Probleemoplossend vermogen
  • Kritisch denken
  • ICT-basisvaardigheden
  • Sociale- en culturele vaardigheden
  • Informatievaardigheden
  • Mediawijsheid
  • Computational thinking
  • Zelfregulering

Waarom zijn juist deze vaardigheden zo belangrijk?

De ontwikkeling van technologie gaat razendsnel. Er is een compleet nieuwe wereld ontstaan. De digitale wereld. Het is daarom belangrijk dat kinderen van jongs af aan leren om te gaan met technologie en leren hoe ze zich kunnen ontwikkelen tot mediawijze burgers in de digitale samenleving.

Dit heet ook wel Digitaal Burgerschap. Denk hierbij aan jezelf informeren, het uiten van je eigen mening via digitale media, omgaan met ‘gekleurde’ informatie, het herkennen van en omgaan met het verschil tussen hoe iemand zich online presenteert en de werkelijkheid, de waarde van technologie voor de samenleving en het inschatten van risico’s van onverstandig gebruik digitale media.

Toch gaan niet alle 21ste eeuwse vaardigheden over techniek. Hoe zit dat dan? Door de digitalisering, bijvoorbeeld geautomatiseerd werk, is het de verwachting dat er een grote vraag komt naar mensen die met mensen werken. Hierin zijn juist sociale- en culturele vaardigheden van groot belang. Daarom zijn ook dit soort vaardigheden opgenomen in de 21ste eeuwse vaardigheden.

Tips voor ouders en docenten

Zelf je kind/de kinderen helpen om klaar te zijn voor de snel veranderende digitale wereld? Marleen Geluk, mediadocent bij de Bibliotheek Eemland, deelt wat tips.

• Maak zowel de leuke als de minder mooie kanten van het internet en social media bespreekbaar. Praat samen niet alleen over wat ze daar doen, maar ook over verschillende situaties die zich online hebben voorgedaan of onderwerpen die in de media zijn.
  • Help bij het online verzamelen van informatie voor bijvoorbeeld werkstuk en verslag. Denk aan het leren hoe en waar je betrouwbare bronnen kunt vinden.
  • Wees je bewust van je eigen online gedrag. Je hebt een belangrijke voorbeeldfunctie.
  • Beweeg mee met je kind. Je kan ook veel van hen leren!