Joey van Veen wint AI schrijfwedstrijd

Gepubliceerd op: 27 mei 2024 13:43

Tijdens de Week van de creatieve AI organiseerden we een schrijfwedstrijd met als thema 'de ideale mens volgens AI'. De winnaar van de schrijfwedstrijd is Joey van Veen uit Bunschoten. Joey is dyslectisch en heeft ADD, maar ook een enorme creatieve geest. Hij schreef samen met AI (in vele stappen) een humoristisch kort verhaal. Waar hij eerst bang was voor AI, is hij nu bezig met een boek. De tweede prijs ging naar Rosanne van der Lugt. Zij koos er uiteindelijk voor om samen met AI een gedicht te maken over dit thema.

De prijsuitreiking was op zaterdagmiddag 25 mei in de Bibliotheek het Eemhuis. Joey won daar een vierweekse online cursus 'Aan de slag met AI' van Erwin Blom! En Rosanne ging naar huis met een goed gevuld boekenpakket.

Uit het algemene juryrapport

De schrijfwedstrijd 'De Ideale Mens volgens AI' heeft interessante inzichten opgeleverd in de huidige mogelijkheden en beperkingen van AI in creatieve schrijfprocessen. Hoewel AI kan bijdragen aan inspiratie en het genereren van ideeën, blijft menselijke creativiteit en vakmanschap essentieel om een verhaal van hoge kwaliteit te produceren. Het is de menselijke creativiteit die een verhaal echt tot leven brengt. AI zorgt voor de democratisering van het verhalen vertellen, omdat het schrijven toegankelijker maakt voor veel meer mensen.

Juryrapport 1e prijs

In dit verhaal komen diverse AI-systemen - variërend van databanken van tech-giganten tot software van huishoudelijke apparaten – samen om het ideaalbeeld van de mens te bespreken.

De ik-figuur is een eenvoudige, ietwat verouderde persoonlijke assistent.
De manier waarop de AI’s aan het woord komen over de ideale mens is ontzettend humoristisch:
Een text-to-image generator spreekt in programmeertaal, de digitale bibliotheek van het Vaticaan komt met morele waarden aanzetten, een chatbox gebruikt emoticons, Wikileaks geeft eentjes en nulletjes (maar daar luistert niemand naar). Een stofzuigerrobot is bedroefd, omdat de ideale mens geen rommel maakt, en huisarts.nl roept hoeveel kinderen een vrouw baart.
Onze persoonlijke assistent maakt snel een presentatie over zijn eigenaren, de verstrooide Jaap en de snel geïrriteerde Ria, en komt tot de conclusie dat de ideale mens niet perfect is.

Lees het verhaal van Joey van Veen

Juryrapport 2e prijs

De tweede prijs van de AI schrijfwedstrijd gaat net als de eerste naar een heel originele inzending. De titel is DEEP BLUE, naar de bekende schaakcomputer van IBM die voor het eerst won van een mens. Het is een verhaal in dichtvorm. Het gedicht heeft niet overal een even mooi ritme, maar er zitten erg leuke vondsten in.

Je zou dit gedicht werkelijk een uitkomst van "humaan-technische interactie" kunnen noemen. De AI heeft flink gewerkt, maar de humane inbreng is ook aanzienlijk. De menselijke auteur heeft maar liefst 28 prompts (opdrachten aan AI) gegeven voordat een volgens haar mooi resultaat ontstond. Ze heeft dat resultaat vervolgens ook nog licht aangevuld met eigen woorden.

Lees het gedicht van Rosanne van der Lugt