Zeven peuterbibliotheken geopend in Amersfoort

Gepubliceerd op: 15 januari 2024 12:05

Woensdag 10 januari was de feestelijke opening van een nieuwe peuterbibliotheek in Amersfoort. Deze zevende peuterbibliotheek zit in woonzorgcentrum De Koperhorst in Schothorst. In de peuterbieb kunnen alle bewoners van de wijk met jonge (klein)kinderen een boekje lenen zonder lidmaatschap of pasje.

De peuterbibliotheken zijn een initiatief van Stichting ABC en de Bibliotheek Eemland. Met behulp van de Gemeente Amersfoort hebben zeven wijken in Amersfoort nu een eigen peuterbieb.

Voorlezen is ontzettend belangrijk voor de taalontwikkeling voor baby’s, peuters en kleuters. Daarom willen de Bibliotheek Eemland en Stichting ABC de beschikbaarheid van boekjes voor deze doelgroep zo laagdrempelig mogelijk maken.

Jessica Möhle, Voorleesconsulent en BoekStartcoach bij de Bibliotheek Eemland, is betrokken bij het opstarten van de peuterbibliotheken. Bij iedere opening hoort ze van ouders hoe fijn het is om zo dicht bij huis boekjes te kunnen lenen. Hoe mooi is het als een ouder vertelt: “Als we mijn oudste kinderen naar school brengen, wil mijn peuter op de terugweg heel graag een boekje lezen in de peuterbieb. Dat kan vaak wel, want de peuterbieb is zo dicht bij huis. Soms lenen we een boekje, maar vaak gaan we ook even zitten lezen in de peuterbieb. Dat is echt een fijn momentje samen met mijn peuter.”