Interview Hasan

Hoe is het om als vrijwilliger te werken bij de Bibliotheek Eemland? In dit interview vertelt onze vrijwilliger Hasan wat zijn functie inhoudt, wat hij het leukste vindt, wanneer zijn dag geslaagd is en over bijzondere momenten.

“Iedere donderdag is altijd weer een gezellig feestje.”

Kan je jezelf voorstellen?

Ik ben Hasan, vrijwilliger bij de Bibliotheek Baarn, waar ik mensen help met hun computervaardigheden. Dit doe ik al bijna drie jaar, met onderbrekingen vanwege coronamaatregelen. Ik werk één keer per week op donderdag en bied ondersteuning bij online cursussen en persoonlijke vragen over internetbankieren, e-mailen en andere taken. Ik vind het leuk om mensen te helpen vertrouwd te raken met computers en hoop dit werk nog vele jaren voort te zetten.

Wat vind je nou het allerleukste aan jouw werk?

Als vrijwilliger help ik mensen om de digitale wereld te betreden, wat erg leuk is omdat sommigen het lastig vinden. Het geeft me voldoening om anderen te helpen en als ze dankbaar zijn en aangeven dat het hen heeft geholpen, voelt dat geweldig. Ik help anderen graag om zelfstandig en vol zelfvertrouwen aan de slag te gaan met digitale vaardigheden.

Wanneer is jouw werkdag geslaagd?

Een geslaagde dag als vrijwilliger is voor mij wanneer ik heb bijgedragen aan de ontwikkeling van anderen. Het maakt niet uit hoe het gaat, ik vind het altijd fijn om iets nieuws te leren en anderen daarbij te helpen. Elke week zijn er nieuwe uitdagingen en ik ben blij dat ik daaraan heb kunnen bijdragen. Ik help mensen op verschillende manieren en zorg ervoor dat ze met iets nieuws naar huis gaan. We hebben hier een positieve en ondersteunende omgeving, waardoor mensen zich op hun gemak voelen om vragen te stellen en fouten te maken. Door anderen te helpen, blijf ik zelf ook leren en ontwikkelen. Ik vind het fijn om te zien hoe ik door de jaren heen als vrijwilliger ben gegroeid en steeds beter ben geworden in het begeleiden van anderen.

Wat is het meest bijzondere wat je bij de bibliotheek mee gemaakt hebt?

Eigenlijk niet zo veel! Iedere donderdag is altijd weer een gezellig feestje.

En tot slot: hoe is het om te werken bij de Bibliotheek Eemland?

Als medewerker van de Bibliotheek Eemland ervaar ik het werken hier als zeer positief. Ik geniet van de hartelijke sfeer onder mijn collega's en van de geweldige klanten die we bedienen. Het is een genot om deel uit te maken van deze gemeenschap van mensen. Als voormalige klant van de bibliotheek, waar ik zelf Nederlands leerde in 2017 via het Taalcafé, kan ik nu als medewerker iets teruggeven aan deze prachtige organisatie.