Interview Janina

Hoe is het om te werken bij de Bibliotheek Eemland? In dit interview vertelt onze collega Janina Simonse wat haar functie inhoudt, wat zij het leukste vindt, wanneer haar dag geslaagd is en over bijzondere momenten.

“Het organiseren van activiteiten is echt mijn passie.”

Kan je jezelf voorstellen?

Ik ben Janina en werk als programmamedewerker cultuur/ frontoffice medewerker bij de Bibliotheek Eemland. Ik heb eigenlijk een dubbele functie: ik werk de ene helft van mijn uren als frontoffice medewerker, waarbij ik overal in de bibliotheek te vinden ben en bezoekers help om informatie te vinden en de andere helft als programmamedewerker cultuur. In die rol organiseer ik samen met mijn collega's activiteiten voor volwassenen, zoals de Tegenlicht meet-up, Boek van de Maand gesprekken en de Nacht van de Literatuur. Ik werk hier sinds oktober 2021 en vind het afwisselend werk, omdat ik met verschillende mensen in contact kom en verantwoordelijk ben voor de organisatie van diverse activiteiten.

Wat vind je nou het allerleukste aan jouw werk?

Werken in de bibliotheek is heel leuk, vooral vanwege mijn dubbele functie. Door deze combinatie kan ik de verbinding maken tussen beide afdelingen en bijvoorbeeld inspelen op de interesses en behoeften van bezoekers met activiteiten. Een ander project waar ik aan werk is "De bibliotheek in de buurt", waarbij we met een rondreizend podium de wijken ingaan om mensen een podium te bieden om over een onderwerp te praten en ook om kennis te maken met de bibliotheek. Ik vind het fijn om op deze manier een persoonlijke band op te bouwen met bewoners en ze uit te nodigen om langs te komen in het Eemhuis. Het werk is divers en ik kan veel van mijn eigen ideeën inbrengen, die serieus worden genomen.

Wanneer is jouw werkdag geslaagd?

Het voelt al snel goed om mensen te kunnen helpen, of dat nu is door informatie te bieden of het juiste boek te vinden. Ik spreek graag proactief bezoekers aan en het is leuk om iemand te kunnen helpen die bijvoorbeeld vastloopt bij de computer. Het organiseren van activiteiten is echt mijn passie en het is geweldig als de zaal vol zit en mensen genieten van het programma. Het is belangrijk voor mij dat de bibliotheek ruimte biedt voor ontmoeting en verbinding. Als ik daaraan kan bijdragen, voel ik me voldaan. Zo ontstaan er bijvoorbeeld nieuwe contacten tussen mensen met initiatieven in Amersfoort tijdens een debat over groene duurzaamheid.

Wat is het meest bijzondere wat je bij de bibliotheek mee gemaakt hebt?

Onlangs hadden we een lezing en clinic over het kaartspel bridge binnen ons programma "Kennisdeler te gast” De bibliotheek biedt een podium aan lokale sprekers om hun expertise en kennis te komen delen. Het was geweldig om te zien hoe geïnspireerd en enthousiast de deelnemers waren. Het is fantastisch om te merken dat mensen hier kennis kunnen delen en elkaar inspireren. Het was echt een hoogtepunt van de dag en sommige deelnemers overwegen zelfs om lid te worden van de bibliotheek.

En tot slot: hoe is het om te werken bij de Bibliotheek Eemland?

Voor mij voelt de bibliotheek als een gastvrije woonkamer van de stad waar iedereen welkom is en de hele dag kan verblijven zonder kosten. Ik ben enorm blij om als gastvrouw te werken voor deze organisatie.