Interview Laura

Hoe is het om te werken bij de Bibliotheek Eemland? In dit interview vertelt onze collega Laura Mackaaij wat haar functie inhoudt, wat zij het leukste vindt, wanneer haar dag geslaagd is en over bijzondere momenten.

“Het is een fantastische werkplek waar ik energie en voldoening uit haal.”

Kan je jezelf voorstellen?

Ik ben Laura en werk bij Bibliotheek Eemland in Baarn als jeugdmedewerker, leesconsulent PO (primair onderwijs) voor drie scholen, OR lid en net gestart als leesconsulent VO (voortgezet onderwijs). Ik ben bijna vijf jaar in dienst en ben destijds begonnen als frontoffice medewerker. Sindsdien heb ik mijn takenpakket uitgebreid en leer ik elk jaar iets nieuws. Als frontoffice medewerker beantwoord ik vragen van klanten en voer ik jeugdactiviteiten uit, terwijl ik als leesconsulent samenwerk met basisscholen om leesbevordering te verbeteren en de collectie op scholen te onderhouden. Ik zorg voor nieuwe titels en verschillende vormen van boekpromoties en activiteiten, zodat kinderen gemotiveerd blijven om te lezen en nieuwe boeken blijven ontdekken.

Wat vind je nou het allerleukste aan jouw werk?

Als medewerker bij de Bibliotheek Eemland ben ik trots op het bedenken en ontwikkelen van nieuwe ideeën die bijdragen aan de dienstverlening voor onze doelgroep, vooral kinderen. Hoewel het soms uitdagend is om aan hun behoeften te voldoen, is het heel bevredigend om hun enthousiasme te zien en te werken met een team waar ik goed mee kan opschieten. Er zijn natuurlijk ook minder leuke kanten aan het werk, maar over het algemeen is het een fantastische werkplek waar ik energie en voldoening uit haal.

Wanneer is jouw werkdag geslaagd?

Als bibliotheekmedewerker wil ik elke dag het gevoel hebben dat ik iets nuttigs heb kunnen doen. Het kan soms lastig zijn om alles bij te houden, vooral op drukke uitleendagen, maar als ik erin slaag om mijn taken af te ronden en wat zaken te regelen, voel ik me tevreden. De interactie met collega's en klanten is ook belangrijk voor mij en het is altijd leuk als we kunnen lachen en een gezellige sfeer kunnen creëren. Het vinden van deze balans kan soms een uitdaging zijn, vooral als er veel personeelswisselingen zijn.

Wat is het meest bijzondere wat je bij de bibliotheek mee gemaakt hebt?

Ik heb veel leuke en grappige momenten meegemaakt met klanten. Ik geniet van de kleine momenten, zoals toen ik laatst een groepje basisschoolleerlingen hielp met een speurtocht en één van hen naar me toe kwam omdat zijn partner was verdwenen en niet zelf kon bedenken dat die zijn partner moest gaan zoeken. Ik kan erg lachen om hoe simpel en spontaan kinderen kunnen zijn. Ik vind het voorlezen aan kinderen ook heel leuk, maar het kan soms wel uit de hand lopen. Het werk in een bibliotheek is echt een mensenbaan, dus het is belangrijk dat je ervan houdt om met mensen te werken. We zijn nieuwsgierig naar elkaars levens en thuissituaties, wat ons helpt om beter in te spelen op de behoeften van onze klanten.

En tot slot: hoe is het om te werken bij de Bibliotheek Eemland?

Ik voel mij trots om deel uit te maken van deze organisatie. Ik ben blij met elk team waarin ik zit, ook al word ik ouder en lijken mijn collega's dit niet door te hebben. Wanneer ik mijn omgeving vertel over ons werk in de bibliotheek, zijn ze vaak verbaasd over de hoeveelheid werk die wij hier doen. Dit deel ik graag omdat weinig mensen zich bewust zijn van wat we eigenlijk allemaal doen. Het is fijn om bij te dragen aan het vermaken of het bieden van een dienst waar mensen daadwerkelijk iets aan hebben, zonder winstoogmerk. Wat ik zo mooi vind aan de bibliotheek, is dat we ons richten op lezen, wat iedereen belangrijk vindt. Als ik iets zou moeten aanbevelen aan mensen die een functie overwegen bij de bibliotheek, dan zou het de diversiteit zijn. Zolang je blijft aangeven wat je wilt, krijg je bij de bibliotheek de kans om jezelf te ontwikkelen. Ik kijk dan ook uit naar nog vele jaren aan plezierige samenwerking met mijn collega's en onze geweldige doelgroep.