Interview Sevilay

Hoe is het om te werken bij de Bibliotheek Eemland? In dit interview vertelt onze collega Sevilay Yuksel wat haar functie inhoudt, wat zij het leukste vindt, wanneer haar dag geslaagd is en over bijzondere momenten.

“Ik ken de bibliotheek op mijn duimpje.”

Kan je jezelf voorstellen?

Ik ben Sevilay, bibliotheekmedewerkster sinds januari 2015. Ik help waar nodig en ken de bibliotheek op mijn duimpje. Klanten herkennen mij aan mijn badge en ik help ze bij de balie, op de juiste etage of beneden. Onze prioriteit is altijd om de klanten te helpen. Ik zorg dat de gereserveerde boeken klaar staan en help klanten met het vinden van hun pas of QR-code. Ik geef hen tips om gemakkelijk toegang te krijgen tot hun gegevens. Bij vragen over boetes leg ik uit hoe ze kunnen betalen bij de betaalautomaat. Samen zoeken we naar boeken die niet gevonden kunnen worden. Als eerste aanspreekpunt streef ik naar klantvriendelijkheid en het tevredenstellen van elke klant. Dit komt natuurlijk met uitdagingen, maar dat maakt het leuk!

Wat vind je nou het allerleukste aan jouw werk?

Het maken van displays is mijn favoriete bezigheid in mijn functie. Het kiezen van een thema en het zoeken van bijpassende boeken om in de display te zetten is erg interessant. Niet alle bibliotheekmedewerkers doen dit, dus het voelt als iets speciaals. Het is uitdagend om de tafel zo aantrekkelijk mogelijk te maken en ik vind het leuk om te zien of de klanten dit waarderen aan de hand van het aantal boeken dat we moeten aanvullen. Het verwerken van boeken en ze zo netjes mogelijk in de bibliotheek krijgen geeft me voldoening. Het is een belangrijk onderdeel van het proces.

Wanneer is jouw werkdag geslaagd?

Een geslaagde werkdag voor mij betekent dat ik klanten goed heb geholpen, zelfs als het lastig was. Ik voel me nuttig als ik mijn taken heb afgerond, maar ook als dit niet het geval is. Stressbestendigheid is belangrijk, maar met hulp van collega's en een glimlach kan ik het drukke werk aan. Klanttevredenheid is ons doel en een lachende klant die goed geholpen is, maakt mijn dag geslaagd.

Wat is het meest bijzondere wat je bij de bibliotheek mee gemaakt hebt?

Het is bijzonder als klanten waardering tonen voor mijn hulp met cadeautjes, zoals bonbons. Maar het gaat vooral om het zien dat kinderen en ouders zich thuis voelen en dankbaar zijn voor mijn hulp. Een andere speciale ervaring is het samen zoeken naar verloren boeken. Het voelt goed om te weten dat we alles hebben geprobeerd en klanten ons vertrouwen.

En tot slot: hoe is het om te werken bij de Bibliotheek Eemland?

Als openbare organisatie is de bibliotheek voor iedereen toegankelijk. Bij ons kun je lezen, studeren en gebruik maken van onze kopieer- en printfaciliteiten. We hebben studieplekken die je online of zonder reservering kunt gebruiken, en tijdens tentamenweken zie je vaak veel studenten bij ons. Onze Espressobar boven biedt een mooi uitzicht en je kunt er koffie drinken of een gebakje nemen. Als werknemer voel ik me hier erg thuis en dat vind ik belangrijk. Ik houd van mijn werk en wil mezelf blijven ontwikkelen, dus ik sta altijd open voor (door de bibliotheek aangeboden gratis) cursussen.