Blikopeners - Leusden en Neuengamme. Door Arry Voorsmit

25 april 2024, van 11:30 tot 13:00 | de Bibliotheek Leusden

Kosten: Gratis (met lunch, hiervoor aanmelden via website)

Aan het einde van de oorlog zijn 37 inwoners van Leusden, Stoutenburg en Achterveld, voornamelijk verzetsmensen uit de gemeente, opgepakt en getransporteerd. Deze mannen, die bij de razzia in Putten op 1 oktober 1944 werden opgepakt, zijn in Neuengamme terecht gekomen. Tijdens Blikopeners komt Arry Voorsmit vertellen over deze gebeurtenissen en over de documentaire die Stichting Verhalen uit de Vuurlinie hierover maakt.

Documentaire

Begin mei 2024 brengt een delegatie van Leusden met nabestaanden een officieel bezoek aan het voormalig concentratiekamp. Over deze gebeurtenissen en dit bezoek wordt een documentaire gemaakt door de Stichting Verhalen uit de Vuurlinie over de bijzondere relatie tussen de gemeente en het concentratiekamp Neuengamme, vlakbij Hamburg. "Neuengamme" leert ons de herinnering aan deze verschrikkelijke geschiedenis levend te houden.

Over Stichting Verhalen uit de Vuurlinie

Stichting Verhalen uit de Vuurlinie is eind 2020 opgericht met als doel om de verhalen achter de feiten tijdens de Tweede Wereldoorlog in onze regio te bundelen en te vertellen aan huidige en toekomstige generaties. Verhalen, zeker over de geschiedenis, bezitten een samenbindende kracht. Het is goed als jong en oud weten welke gebeurtenissen in het verleden in hun directe woonomgeving hebben plaatsgevonden.

Met lunch

Na de lezing is er een kleine lunch gesponsord door AFAS Software. Vanwege de aankopen vinden we het fijn als je jezelf van tevoren aanmeldt.

Over Blikopeners

Blikopeners is een reeks lezingen die maandelijks plaatsvindt in de Bibliotheek Leusden, Baarn en Bunschoten. De spreker komt uit de regio of er wordt over een lokaal thema of verhaal verteld.

Meer Blikopeners

• Blikopeners - Vleermuizen. Door Zomer Bruijn

Zomer Bruijn, vleermuisdeskundige, natuurkenner en filmer komt vertellen over vleermuizen. Hij maakt een mooie combinatie tussen zijn voorliefde voor vleermuizen en het maken van natuurfoto’s en -films....

donderdag 30 mei 2024, van 11:30 tot 13:00