Books on Tour

16 mei 2024, van 19:30 tot 21:30 | Fluor

Kosten: € 12.50

Op donderdag 16 mei kun je naar ‘Books on Tour’ in Fluor; een avond waar het zal gaan over het overwinnen van tegenslagen. Soms zit het thuis, op school of in de liefde niet mee. De schrijvers Alex Boogers en Koen Caris maken het hun hoofdpersonen nog een stuk lastiger. Zelfmoord in het gezin, ouders die elkaar de tent uit vechten, gepest worden op school. In de Grote Zaal van Fluor in Amersfoort komen Boogers en Caris erover vertellen. Waar halen ze hun inspiratie vandaan? Hoe verplaatsen ze zich in hun personages? Hoe was hun eigen jeugd?

Tussen de gesprekken door draagt de Amersfoortse dichter en spoken word-artiest Zoophis voor uit eigen werk. Verder spelen de studenten van de Theater Vooropleiding Amersfoort een scène uit het veelgelezen en bekroonde boek ‘Stenen eten’ van Coen Karis.

Alex Boogers

Alex Boogers schrijft over (anti-)helden die onder lastige of extreme omstandigheden overeind proberen te blijven. Of dat nu een buschauffeur is die zichzelf door zijn hoofd dreigt te schieten (Lijn 56, 2006) of een meisje dat zich naar de wereldtitel in het thaiboksen vecht (Het sterkste meisje van de wereld, 2007). Met de roman Alleen met de goden laat hij al zijn thema’s samenvloeien: verstoorde familierelaties, liefde en verlating, vechten om te overleven, schrijven om te groeien. Maar eigenlijk is het de zoektocht naar een vader. Boogers won met dit boek in 2016 de Boekhandelsprijs en haalde de shortlist van de Libris Literatuurprijs.

Koen Caris

Toneelschrijver en scenarist Koen Caris (35) won in 2022 de Hebban Debutantenprijs voor zijn roman Stenen eten, waarmee hij in hetzelfde jaar ook werd genomineerd voor het Beste Jongerenboek. In dit boek beschrijft Caris de wereld van middelbare scholieren tijdens hun eindexamenjaar. Het dorp van hoofdpersoon Ben raakt volledig in de greep van een reeks zelfmoorden onder jongeren. Voor Ben is dat extra confronterend omdat zijn oudere zuster een paar jaar eerder zelf een einde aan haar leven maakte.

Schrijvers op de Planken

Tijdens deze editie van Books on Tour wordt een van de sleutelscènes uit Stenen eten gespeeld door studenten van de Theater Vooropleiding Amersfoort. De scene is geschreven door HKU student Sander Koridon en was vorig jaar te zien bij Schrijvers op de Planken; een serie avonden georganiseerd door de Nacht van de Literatuur. Regie: Jori Hermsen

Zoophis

Tussen de gesprekken door draagt de Amersfoortse dichter en spoken word-artiest Zoophis voor uit eigen werk. Zoophis (Sophia Jessurun) is audiovisueel kunstenaar en performer die vanuit individuele ervaringen gedichten met een grote beeldende zeggingskracht brengt.

Reguliere Tickets

Jongerentickets