Tentoonstelling Nepnieuws en jij

5 februari 2024 t/m 15 maart 2024 | de Bibliotheek Baarn

Kosten: Gratis

Wat gebeurt er als we steeds meer vertrouwen op sociale media en het internet, voor bijna al onze informatie? Welke informatie zien we en welke missen we? Hoe weten we of iets waar is of niet? En wat kunnen we doen als we het niet zeker weten? Je ontdekt het bij de interactieve tentoonstelling ‘Nepnieuws en jij’ in de Bibliotheek Baarn. Een tentoonstelling die je op jouw eigen tempo kunt komen bekijken. Te zien van 5 februari tot en met 15 maart.

In deze tentoonstelling – gericht op zowel jongeren als volwassenen – kom je erachter hoe sociale media en het internet de manier hebben veranderd waarop we informatie lezen en hoe we op informatie reageren. Leer waarom het niet zo makkelijk is als het klinkt om ‘fake news’ of nepnieuws te vinden en hoe de term ‘fake news’ net zo problematisch is als het probleem dat het beschrijft. Neem een duik in de wereld van de deepfakes die vandaag de dag zo realistisch zijn dat het bijna onmogelijk is om ze te ontdekken. En kom erachter waarom sociale mediaplatforms ontworpen zijn om onze aandacht op te eisen en hoe ze gebruikt kunnen worden om ons van gedachten te doen veranderen.

Gratis Data Detox

Neem een gratis Data Detox Kit mee. Hierin lees je hoe je jouw privacy en data beschermt en uit de buurt blijft van nepnieuws.

Waarom deze tentoonstelling

De Bibliotheek Eemland ontwikkelt lesprogramma’s en organiseert activiteiten zoals workshops en presentaties op het gebied van digitale geletterdheid en digitaal burgerschap voor alle inwoners van Eemland.

Deze tentoonstelling is ontwikkeld door The Glass Room. Bezoek www.theglassroom.org voor meer informatie over evenementen wereldwijd.