Schrijversavond met Tessa de Loo

18 maart 2024, van 20:00 tot 22:00 | Inloop 19.30 uur | Hotel Schimmel 1885 (Stationsweg Oost 243 in Woudenberg)

Kosten: €9,50

De Rotary, de Bibliotheek Scherpenzeel en de Bibliotheek Woudenberg ontvangen Tessa de Loo op de jaarlijkse schrijversavond tijdens de Boekenweek. Zij wordt geïnterviewd en vertelt over haar werk.

Kaarten zijn te koop via deze website of bij de boekhandel Van Lunteren in Woudenberg.

Kaartje kopen

Over Tessa de Loo

Tessa de Loo (Bussum, 15 oktober 1946) is het pseudoniem van de Nederlandse schrijfster Johanna Martina (Tineke) Duyvené de Wit. Na haar eindexamen op de middelbare school te Oss studeerde Tessa de Loo aan de Universiteit Utrecht Nederlandse taal- en letterkunde. Ze verhuisde naar de Achterhoek en ging als lerares Nederlands aan de slag. Na een tussenstop in Amsterdam verhuisde ze naar Portugal, waar ze tot op heden woont en werkt.

In 1983 brak zij met De meisjes van de suikerwerkfabriek door als schrijfster. Haar bekendste roman is De tweeling. Haar nieuwste boek is in 2023 verschenen: De stad in je hoofd.

Over 'De stad in je hoofd'

Het ouderlijk huis van de achtjarige Twan wordt vernietigd tijdens een bombardement in de Tweede Wereldoorlog. De ‘Bovenstad’, fraai op een heuvel gelegen met uitzicht op de rivier, stort brandend in. Ineens is hij wees en een jonge tante ontfermt zich over hem. Bij haar, in de vrijwel ongeschonden ‘Benedenstad’, groeit hij tijdens de naoorlogse jaren op, worstelend met een trauma waarvoor niemand oog heeft.

In de loop der jaren lukt het Twan een verwaarloosd huis te kopen en nauwgezet te restaureren. Maar de wereld moderniseert en het stadsbestuur besluit de Benedenstad te ‘saneren’. Twan voert een wanhopige strijd om de eeuwenoude stad te redden voor een dreigende sloop, maar hierbij keert het trauma uit zijn jeugd in volle hevigheid terug.

In samenwerking met