HackShield in de Bieb (groep 7 en 8)

Ga in groepsverband de strijd aan tegen desinformatie met een Augmented Reality Quest!

Groep

• Primair onderwijs groep 7 en 8

Leerdoelen Digitale geletterdheid

• Digitale informatievaardigheden: Informatie zoeken, vinden en selecteren, informatie verwerken, evalueren en presenteren (onderscheiden van feiten en meningen in digitale informatie), betrouwbaarheid van gevonden informatie onderzoeken
  • Mediawijsheid: Digitale media en content (praten over positieve aspecten en gevaren van digitale media), bespreken van de invloed en reikwijdte van content in digitale media, veilig en bewust omgaan met digitale content

Type product

• Groepsbezoek

Tijdsduur

• Introductieles: 60 minuten
  • Groepsles in de bibliotheek: 90 minuten
  • Evaluatieles: 30 minuten

€90,-

HackShield in de Bieb is een Augmented Reality Quest waar kinderen in groepsverband de strijd tegen desinformatie aangaan. Met een tablet (niet inbegrepen) gaan zij op zoek naar in de bieb verstopte QR-magneten waarmee nepnieuws opgespoord wordt. Daarna gaan de spelers in boeken, kranten en andere betrouwbare bronnen op zoek naar de échte informatie, om zo desinformatie uit de bibliotheek te verbannen.

Voorafgaand aan de quest in de bieb oefenen de leerlingen alvast met de leerkracht zonder devices in de klas met kleine quests. Ook de evaluatieles geeft de leerkacht zelf.

Op maat gemaakt

In overleg kan dit project worden aangepast qua beschikbare tijd, thema's en andere wensen.

Ook kan het Medialab lessen of projecten over andere thema's binnen digitale geletterdheid en digitaal burgerschap in opdracht van één of meerdere scholen op maat ontwikkelen.